Agusta A109
Dacă legendarul constructor de mașini sport Enzo Ferrari ar fi proiectat un elicopter, acesta ar fi fost Agusta A109 elicopter usor, cu 2 motoare, de fabricație italiană.
Conceput în 1967, 109 a fost primul produs fabricat si conceput de la zero de la Agusta (deși compania construia cu succes elicoptere sub contract, în special de Bell, de ani de zile).
La fel ca Ferrari Daytona din 1968, 109 avea toate semnele distinctive ale designului italian clasic: stil elegant și alunecos care îl făcea să arate rapid chiar și atunci când stătea pe rampă, manevrabilitate viteză uimitoare și integrare ingenioasă a noilor tehnologii și materiale.
Și au existat și câteva dezavantaje tradiționale: cerințe de întreținere și ergonomie interioară mai potrivită adolescenților mai degraba. Şi ce dacă? A fost rapid.
Agusta a fuzionat cu compania britanică GKN Westland Helicopters în 2000, iar întreaga companie a devenit o subsidiară a firmei-mamă a Agusta, grupul italian Finmeccanica, în 2004.
De-a lungul anilor, Agusta a adus multe îmbunătățiri la 109, culminând cu introducerea modelului lung, 109S „Grand” în 2004.
Vara trecută, piloții americani Scott Kasprowicz și Steve Sheik au stabilit un record mondial de viteză a elicopterului într-un Grand (fără rezervoare de combustibil auxiliare sau alte echipamente speciale): 11 zile, șapte ore și două minute pentru o viteză medie de 84,9 mph, care include timpul la sol.
Cum am spus, repede.
Introducerea primelor 109 pe piață a fost o altă problemă. După o asteptare prelungită - Agusta a început să se gandeasca la construirea propriului elicopter ușor în anii 1950 - livrările modelului „A” au început în 1976.
„A” avea o pereche de motoare Allison de 420 CP (acum Rolls-Royce) 250-C20B. motoare cu turbină și un sistem de rotor principal cu patru pale de mare viteză.
A109 a devenit rapid una dintre cele mai populare mijloace de plimbare pentru setul executiv montat in cabina.
Un distribuitor american a scos o opțiune pentru 100 de unități și, pentru o vreme, RAF britanic a folosit-o chiar și pentru a transporta familia regală și alte VIP-uri.
De-a lungul anilor au fost dezvoltate și variante de elicoptere pentru politie, căutare și salvare, militare și ambulanțe aeriene.
Astăzi, peste 540 de A109 funcționează în întreaga lume.
Caracteristici generale
Echipaj: 1 sau 2
Capacitate: 6 sau 7 pasageri
Lungime: 11.448 m (37 ft 7 in) fuselaj
Lățime: 2,88 m (9 ft 5 in)
Înălțime: 3,50 m (11 ft 6 in)
Greutate proprie: 1590 kg (3505 lb)
Greutate maxima la decolare: 2850 kg (6283 lb)
Motopropulsor: 2 × Pratt & Whitney Canada PW206C motor cu turbină, 418 kW (561 CP) fiecare
Rotor principal diametru: 11.00 m (36 ft 1 in)
Performanță
Viteza maximă: 285 kmh (177 mph, 154 kn)
Gama de Ferry: 932 km (579 km; 503 INM)
Rata de urcare: 9,8 m / s (1930 ft / min)
Elicoptere VIP
- inchiriere elicopter Agusta A109
- inchiriere elicopter Agusta AW139
- inchiriere elicopter Airbus EC135